Monday, June 16

Ni gua bagi tips baik punyaaaa..



Seperti yg kita sedia maklum, harga minyak sekarang mmg sering membuatkan ramai golongan pemandu sakit jantung dan mengalami keguguran kandungan. Jadi dgn itu gua telah menjalankan sedikit pemerhatian dan kajian bagi mendapatkan tips tips yg berguna bagi membantu kalian golongan pemandu. Gua dpt tips ni dari member gua jauh ni. Beliau dahulunya adalah seorang mekanik handal di tempat beliau dan mmg terkenal dlm menjahanamkan enjin kenderaan dari membaik pulih enjin tersebut. Lu org dpt tips ni, jgn bg ramai ramai. Rugi la woooo..


Taktik Jimat Minyak Kereta

Cara cara :

- Beli petrol RM5. Elok beli Primax 3 kerana jenis ini mudah meruap dan kuat menghakis serba serbi termasuk cat lantai tempat kerja.
-Kemudian beli diesel lebih kurang RM2.

- Campurkan kedua dua jenis bahan ke dalam satu tong minyak enjin bersih berisipadu 4 liter. Goncong botol perlahan lahan. Sekarang minyak itu bernama Dispet bukan perlumbaan.

- Tuang perlahan lahan dalam cuaca panas terik ke dalam tempat mengisi minyak kereta anda. Hidupkan enjin kereta.

- Kemudian pergi sahaja ke mana mana seperti minum teh di Taman Gelora, jual besi di Indera Mahkota 14, dan ke Terminal bas membeli tiket bas. Minyak akan sentiasa berada pada paras ada minyak.

Amaran :

Segala risiko kerosakan adalah tanggungjawab sendiri. Aku takpe. Kereta rosak aku bela sendiri. Dalam minggu depan memang nak kena servislah dia punya karburator. Jangan cuba cuba pada kereta kereta Electronic Fuel Injection (EFI).

Kesan penggunaan minyak 'Dispet bukan perlumbaan' :

- Kereta terasa semput. Jangan panik, tekan pedal minyak dan teruskan pemanduan ke destinasi dengan yakin. Kebiasaannya semput mudah berlaku pada waktu pagi dan malam. Pada waktu tengah hari panas terik, kereta akan beraksi cemerlang.

- Susah sikit nak berlumba. Kau nak berlumba ke nak bawak kereta elok elok?

- Asap bau gampang. Sikit je bau dia. Tengah tengah antara kereta dan lori. Pendek kata bau asap fogging nyamuk. Buat lali je.





notaenjin: kalau bapak korang mencarut nnt lu org jgn cari gua tuntut enjin baru aaa. Gua dah warning..



6 org mencarut.:

Rmywvs said...

tips cam haram. ini yang kau belaja kat kptm tu ye?

far far away said...

mcm org kuantan je kawan ko ni gaban..

Gaban Lazzara said...

kiah: biasa la. blaja bende x berguna br la student.

itek: eh eh. camne lu tau? mistik ni..

Anonymous said...

you are full of crap.

nah!

http://mizdip.multiply.com/journal/item/25/Tips_For_Fuelling_Petrol

Anonymous said...

nih mcm dalam blog hilangpunca

Gaban Lazzara said...

dipz: oh, hebat ni.

sak: haha, gua dah ckp pun dr member jauh gua.