Thursday, December 4

Kalau tak kerja, nak lepak Mid Valley pun awek tak pandang..

Selaku seorang penggangur yg baru saja manamatkan pengajian di salah sebuah institusi pengajian tinggi swasta di ibu kota, gua mengalami satu kondisi dimana dompet gua sering kosong dr not-not berwarna biru, hijau, merah maupun kelabu. Ye, gua sengkek tahap penagih ni. Beli berus gigi pun gua tak mampu sekarang ni dan sampai satu keadaan, gua bayar neskepe ais pakai duit syiling 20 sen je. Cilake sungguh.. Dah la neskepe ais sekarang harga dia RM1.70 segelas. Demmit!

Gua sekarang tgh berkira-kira mencari pekerjaan yg sesuai. Mcm menteri pelajaran pernah ckp, graduan-graduan di Malaysia ni semua memilih kerja. Ah hisappp la kau! Cuba kau blajar tinggi-tinggi org offer kerja atendan minyak. Mau? Gua ingat gua nak apply kerja kat TM Taiping same si Pia, tapi bila pikir-pikir nnt gua kene blajar tangkap gamba muka sendiri, gua rejek mentah-mentah idea tersebut..

Tapi gua nak ckp dgn lu, sekarang ni nak cari kerja pepalih susah wehhhh.. Aih, dah mcm pipi plak gua rasa.. Ade 2-3 org member gua yg dah lama gila abis belajar tapi masih tak dpt kerja yg sesuai lagi. Skang gua dgr cerita dia kerja kedai handphone, jual topap je. Kerja mmg ada, tapi adakah ia sesuai dgn apa yg korang belajar ataupun yg korang majoring masa belajar dulu? Haaa.. itu la persoalan di sebalik tabirnya sekarang ni. Kalau nak cerita pasal kerja, gua mmg ada dpt offer 2-13 ketul tapi gua rasa kerja tersebut tak cukup "in" dgn naluri kebinatangan gua ni. Apekejaddah lu offer gua jaga buku akaun, abg cina? Tak hardcore langsung lelaki kerja bahagian akaun ni.. Chaishh..

Walaubagaimana pun (cilake panjang..), gua tetap berdegil dan membuat keputusan utk chill dulu utk December ni. Gua nak lepak, main game Football Manager 2009 sampai subuh, pagi keluar brekfes pekena chapati kat Shukran, tengahari tido sampai bepeluh-peluh, petang keluar minum pekena kuih chakoi, malam lepak Old Town pulak.. hah mcm tu la rutin gua di waktu cuti ni. Pehhhh.. kewl habis. (Apa babi perkataan kewl ni??)







Lepas tu, bln Januari nnt menggelupur gua job hunting. Abis dah duit sme habis enjoy je. Binatang btul la. Ahhhhh, tu Januari nnt. Sekarang br December. Rilek laaa.. Ade berape belas hari lagi..




3 org mencarut.:

MyNameIsPia said...

mestie aku nih idola ko kan. sampai ko nak bekeje besame aku. ololoh so sweet oke. muahaha.

Gaban Lazzara said...

pia: gua sbenarnye menyesal tulis nama lu. gua dah jangka insiden begini akan berlaku sbenarnye. gua menyesal..

zawani said...

jgn memlih keja dol.. realistik sket ayat kau,mmg tak aahh atendan minyak.. yu cam over ah tu..

tapi akaun ok pe.. grab je ah dulu,pastu rasa2 nnt dpt offer bagus kau chow je..

so skang persoalan dia,bila nak stuck dlm jam kat depan sg wang sbb nak karaoke kat imbi? bg 3 jam tros...