Wednesday, March 18

Sunburst Festival KL. Is it worth a Go?

Sori la gua lama tak update blog. Bukan malas sebenarnye cuma gua malas je. Gua buat-buat busy skit lately ni belajar benda bukan-bukan. Gua makin risau dah lama duduk rumah ni rasa mcm cilaka je. Tido pukul 4, bangun pukul 2. Mcm setan!

Gua tgh update blh skill-skill gua masa study dulu kot-kot dlm masa terdekat ni ada badan kerajaan call gua kerja ke, kompeni juta-juta nak pakai staff ke kan? Mana tahu, rezeki gua ke. Kalau gua kerja gaji 6 angka nnt gua mcm dulu jgk cuma belagak sikit je..
Gua install program bukan-bukan pastu try buat blk. Sakit jgk mata gua tenung coding panjang-panjang ni lama-lama.

Gua pikir-pikir blk kan, dlm tahun ni gua tak pernah pegi gig lagi gua rasa. Patut la hormon gua mcm tak seimbang je. Byk sgt dgr lagu Akon dgn Lady Gaga kat radio la ni. Bila gua nak pergi je mesti ade je aral melintang. Duit abis la, tiket mahal mcm cibai la, ade kenduri kahwin la, kereta tayar pancit la, jeans poket koyak la. Ahhhhh.. mcm mana gua selalu tak mencarut?



Sunburst Festival KL. Adakah event ni segempak Woodstock maupun Vans Warped Tour ataupun Taste Of Chaos? Adakah? Adakah?

Personally, gua masa mula-mula dgr khabar angin pasal event ni gua teruja jgk. Masa memula dia kata ada Radiohead, Foo Fighters, Coldplay, Prodigy ngan brapa ketul band lagi. Masa tu gua mata dah bersinar-sinar. Kuncu-kuncu gua tf tak pernah pegi konsert tu pun dah menyuarakan hasrat mereka utk turut serta semata-mata nak tgk Radiohead. Gua dah mula simpan belen-belen duit syiling beli nasik atau air masa lepak minum tu dlm bekas kacang yg gua jadikan tabung. Otak dah berangan kena beli baju baru yg style sikit masa pergi Sunburst nnt. Apa barang pegi konset pakai baju tulis "Saya Jiwa Kosong"?

Last-last berita cibai keluar yg jangankan Radiohead, Foo Fighters tu pun takde. Masted! Gua sedikit frust secara tak sengaja. Duit syiling tadi gua kluarkan blk buat main game kat kedai arked. Pastu paling latest gua check dia tukar masukkan kumpulan N.E.R.D ngan Korn. Dlm hati kecil gua berkata: "Waddefak N.E.R.D??"

Secara tak langsung gua telah menjalankan satu kaji selidik tentang event tersebut dan rata-rata komen yg gua terima lebih bersikap negatif. Antara komen-komen yg berjaya gua rekodkan adalah:

Eiji Keji (bukan nama sebenar): "Aku rasa dia kena bawak band yg lebih solid lagi la. Siapa yg nak tgk N.E.R.D ni? Negara kita bkn byk nigger pun.."

Suhairi (nama ketika di asrama dulu): "Tiket gile mahal! RM143 tu blh beli 19 helai boxer jenama biasa-biasa kau tau tak?"



Disini gua simpulkan secara terburu-buru iaitu pemilihan band yg tepat dan jitu adalah antara faktor penting bagi memastikan festival yg kononnya berprestij ini mendapat sambutan org ramai. Gua rasa band-band yg lebih feel dan dpt membangkitkan nafsu kebinatangan di dlm naluri crowd yg hadir spt Saosin, Taking Back Sunday, Arctic Monkeys, Avenged Sevenfold, Silverstein, The All-American Rejects ke yg sepatutnya dipertimbangkan sebagai band utama bg mengisi slot dlm event tersebut. Kenyataan ini adalah berdasarkan diatas statistik iaitu 75% pengunjung event sebegini adalah dlm linkungan umur 20-30 tahun dan band-band yg gua listkan tadi adalah sgt popular pada hati pengunjung umur sebegitu manakala selebihnya tu baru blh consider nak bwk masuk Snoop Dogg ke, Akon ke, Lady Gaga ke, Stephen Chau ke, Nabil Raja Lawak ke, Achappan ke dan sebagainya.

Munkin Korn tu blh menjadi pengubat kepada penggemar muzik rock tanah air tapi berbaloikah kita bayar RM143 hanya utk tgk Korn perform 3-5 lagu sahaja? Kalau setakat nak tgk Meet Uncle Hussain, Hujan, Komplot, kau simpan duit minggu-minggu depan dpt la kau tgk diorang main. Paling cilaka tgk kat tv rancangan Bintang RTM.

Gua skang simpan duit je. Tunggu event yg worth to go je br gua pegi. Gua dgr-dgr khabar angin bln 5 ni ada label nak bwk turun Bring Me The Horizon. Amacam? Gua dah mula-mula cari t-shirt gamba besar-besar dgn kaler yg menyakitkan mata ni nak ala-ala Oli Sykes. Tak pun pegi tgk Manchester United lawan Malaysia je bln 7 ni. Walaupun last week kalah 4-1 dgn Liverpool (pundek time ni gua tak sudah-sudah mencarut..), gua tetap pegi sbb nak tgk Vidic. Kalau sempat gua nak suruh dia sign autograph kat boxer gua.





tisuwanita: korang dah tgk dvd Saosin "Come Close"? lu kene tgk baru lu tau apesal gua ckp kita kena bawak diorang main kat Malaysia.



13 org mencarut.:

Shakina Amirudin said...

tao xpe mahal gilaaaaa haha ;( soasin besh aku sukaaa oh

Miz CanisTaL said...

wah... mencabar kewibawaan mata sungguh nk m'baca font kecik ni... ahaks..

nisa.zaidan said...

rm143 tu pre-sale je kot! harga asal mahal lagi beb.. wa pon bajet ade coldplay..skali die kate x mampu bwk coldplay sbb mahal sgt! damn! hasrat wa da bekubur lame dah nak pg sunburst nih..buat poket wa sunburn je! hahaha...

tisulelaki: saosin best!

nodadosa said...

saosin tu makanan ke?

huhu

gary said...

lu kumpul duit, ikut gua jalan lagi bagos.

gary 'sidekick nodadosa' lingam

lavidalabelle said...

gaban,
apasal font entri kecik sgt. aku dah RABUN nih. adeh!

dah lama dah aku tak pergi GIG. rindu. hohoho

Anonymous said...

ho ho..
best wo ada korn. tapi tikit pehal mahal sangat..dua ploh kali kena pikir ni..mane nak pikir tikit kapatebang lagik..koyak gua macam nih.

walaumacammanabagaimanasekalipun, gua setuju ngan selection band yang lu pilih. agaknya kita ada jodoh kot. ahaks. =p

MyNameIsPia said...

kalo ade wonder girls aku pegi sunburst. aku tau ko pon same. kan kan kan.

Anonymous said...

obviously babe,gua mmg rasa sangat tak worth it untuk ke sunburst.. list band mcm haram2.. tapi nak buat cane,skali band laki gua kena main pulak.. so gua menghadirkan diri secara percuma untuk teman laki gua and alang2 gua dah masuk percuma,gua layan apa yang patut..

untuk sunburst nyer pihak pengurusan,bagi realistik sket la pemilihan band.. ni tak list band cam gampangs baik gua layan ONE IN A MILLION.. huhuhu and band2 yang lu list tu gua mmg agree..

and beb,gua rasa gua mungkin tak baper nak cam lu dah kalau terjumpa kat luar,sbb gua rasa dah bermasihi lamanya gua tak ramas mesra ngan lu..

ps : apa lu punya word verification EIAtst? tst menda? dgr citer band pahitmanis kena baling botol kat jb.. huuuiisshh

gary said...

ahhhh...dah kena 4-1 & 2-0, mula la nk ckp tkt mahal la itu la ini la.


hahahahahahahahhaah

Anonymous said...

eh yeke bmth nk dtg sini?ak pun dgr gak cm2.tp last yg ak dgr die pg indon.
bosan!pfffttt!

Gaban Lazzara said...

shakina: dah abes dah. lu tak payah nak mogok lapar bagai.

canistal: gua nak buat font tu saiz -8 tapi takde plak.

icha: lu pegi cr kerja dulu pastu br sebok nak ikut pegi konset.

nodadosa: lu selipar pun lu ingat makanan. semua benda makanan..

gary: lu tak payah nak buh nama british sgt. gua lestik dahi lu tu nnt..

belle: aih, baru je tukar. ye la nnt gua kasi besar skit. keco ah.

nide: nampak sgt kite berjiwa kebinatangan yg sama.

pia: woi woi. gua tak pegi la woi..
gua suh mmbr gua rekod je tgk kat rumah.

wanie: lu jgn byk ckp. gua tau lu pegi sama fairuz. dasar gigi berlipstik.

gary: palat lu gary. jom semuka kita minum teh tarik sama-sama.
jgn tekejut kalau gua hentak meja..

hawa: ha lu ready la. nnt kalau comfirm kita pegi berjemaah..

Diri Sendiri ; said...

Hmm sebenarnya kan, tak mahal ke band-band yang lu senaraikan tu? Kata femes, mesti la demand tinggi.

Saosin? Err, siapa tu yea? Perlu buat reasearch neh.